Saturday, December 16, 2017

Alternatif kepada ubat demam dan selsema



Pagi yang indah.
Tatkala badan mula merajuk,  apakah cara terbaik untuk melayan rajuknya?

Aku pilih suplemen.

👑 Nutriferon daripada Shaklee
👑 Essential  Oils

Suplemen membantu untuk sihat?
Benar. Nutriferon ialah immune booster.  Aku sangat suka. Kiranya Nutriferon ini adalah pengganti panadol. Dan aku akan pastikan nutriferon sentiasa ada dalam simpanan. Bila badan dah bagi sign untuk demam, batuk atau selsema, aku akan cepat-cepat makan satu sachet Nutriferon setiap 4 jam sehingga badan betul-betul sihat. Kemudian ambil secara oral vitamin C dan ViVix jika ada. Kebiasaannya,  selepas makan Nutriferon  dan vitamin C,  penyakit tak jadi datang tapi mungkin belum pulih sepenuhnya.

Suplemen ni  bahasa mudahnya macam askar yang jaga keamanan ataupun security  guard yang jaga rumah kita. Penyakit pula ialah pencuri atau pengganas. So diorang ni akan tunggu masa yang sesuai untuk menyerang.  Selagi askar atau security ni ada,  diorang akan tunggu.  Bila takde je, diorang akan mulakan serangan.  Gitulah bahasa mudahnya. Sebab itu kena ambil secara berterusan sehingga benar-benar sihat.

Essential oils
Selain daripada suplemen,  aku suka essential oils.  Sejenis minyak yang mengeluarkan bau. Bukan setakat bau,  setiap satunya ada peranan dan fungsinya.

Kalau demam,  aku akan guna lemon, thieves dan peppermint. Semua ni titis dalam diffuser. Diffuser akan menghasilkan wap yang akan bertebaran di udara. Lemon bantu untuk perisai seperti mana vitamin c.  Thieves bertindak sebagai pembasmi kuman manakala peppermint untuk kesegaran.  Effect mint tu akan buat kita tenang.  So dapatlah kita divert mind kita dari terlalu memikirkan tentang sakit. Secara tidak langsung,  EO membantu emosi kita.

Essential oils membantu emosi dan spiritual.
Supplements membantu tubuh melawan penyakit.

Cara aku. Cara kamu mungkin berbeza.


with luv,

No comments:

Post a Comment