Wednesday, January 20, 2016

From hobby to income.


Hari ni Nak citer pasal aku punya hobi... Kebanyakan orang mesti ada hobi kan. Tapi sejauh mana hobi korang boleh menjana income?

Aku bermula dengan hobi menjahit manik. Korang jangan pelik kalau sekarang ni korang memang tak minat langsung sesuatu hobi tu but at the end of the day, Perkara itu menjadi hobi korang. Macam aku. Satu masa dahulu aku memang tak suka manik-manik ni. Aku rasa orang yang menjahit manik ni sangatlah sabar orangnya. Nak melayan kerenah butiran-butiran halus manik tu kan. My sis yang awalnya penuh kegigihan menjahit manik di Baju rayanya hanya dipandang sinis olehku. Serious! Aku memang like,' ek eleh ko ni tak habis2 jahit manik...balik keje je jaet.. Balik keje je jaet. Jaet je blk keje'... Hahhaha

Sampailah akhirnya siaplah jahitan manik tersebut. Bila kakak aku pakai Baju tu Dan tayang ala-ala model,'cantik tak? Cantik tak?' Dengan bangganya, aku like....eleh.... Biasa jek pon. Tapi dalam hati macam, eh cantik jugak ek. Tapi biasalahkan masa tu ego. Dah berbakul-bakul aku kutuk takkan Nak puji lak. Hahhaha... Tapi serious cantik jugak la.
So dari sinila aku belajar mengenai manik. Aku pulak jenis yang kalau Nak tu aku akan carik info banyak-banyak. Bermulalah hobi baru aku menjahit manik.

Asalnya hanya suka-suka jahit Baju sendiri, kawan-kawan aku berminat pulak Nak hantar tempahan so aku ambillah tempahan semata-mata Nak mengasah skill. Kalau tak silap aku bermula pada tahun 2005. Beberapa tahun selepas itu, aku dapat offer mengajar manik dalam bengkel kemahiran. Aku start buat personal class dari rumah ke rumah.

So, menjahit manik ialah salah satu hobi aku yang akhirnya menjadi income yang agak memberangsangkan. Pernah juga terfikir Nak fokus jalan ni tapi belum ada kekuatan untuk resign. Ahak. Dasar penakut! Ahak. No, no! One day aku akan berhenti kerja jugak.


with luv,

No comments:

Post a Comment