Monday, November 2, 2015

Kisah hujan...


Hari ni balik keje hujan membasahi bumi. Biasalah kl, hujan dan jam berpisah tiada. Dalam kesesakan lalulintas, dengan hujan yang lebat membasahi bumi mengingatkan aku satu peristiwa yang tak mungkin aku lupakan sampai bila-bila pengorbanan seorang ayah. 

Kisah ni dah 15 tahun berlalu tapi bila hujan membasahi bumi, adakalanya menggamit memori. 
Kisah yang berlaku ketika aku di kolej. Dulu ketika belajar di kolej, aku berulang-alik setiap hari dari rumah. Walaupun ramai yang menyewa atau duduk hostel tapi aku lebih gemar berulang-alik setiap hari. Selalunya aku keluar rumah pukul 6.30 pagi tunggu bas untuk ke Lebuh Ampang kemudian berjalan kaki ke Bangkok Bank untuk naik bas seterusnya ke Taman Maluri, Cheras. Dan biasanya aku hanya sampai di rumah pukul 8.30 atau 9 malam. Macam ni lah rutin aku setiap hari dulu. Di sebabkan selalu sampai rumah lewat so Abah ambik aku di Pertama Complex naik motor. Nak di jadikan cerita satu hari kelas aku habis lambat. 6.00 petang baru habis. Hari pulak dah mendung dan tanda-tanda nak hujan. Aku dah mula risau sebab kalau hujan confirm jalan jam dan mesti aku akan sampai lambat ke Pertama Complex tempat Abah selalu tunggu. Biasanya Abah akan sampai situ dalam pukul 7 pm. Waktu tu aku tak pakai handphone lagi. Dalam hati doa, Abah baliklah dulu, aku boleh tunggu bas sebab confirm aku sampai lambat. Dah lah bas datang lambat, hujan pulak lebat. Sampai area Hotel Istana, banjir kilat. So banyak kenderaan terperangkap termasuklah bas yang aku naik. Hati dah tak senang. Lama jugaklah terperangkap kat situ. Lebih kurang sejam lebih. Bila air dah surut sikit, bas terus redah Dan akhirnya aku sampai di Pertama Complex pukul 8.30 malam. Terus pergi tempat yang Abah selalu tunggu. Seriously aku memang mengharapkan Abah dah balik sebab lama kot aku stuck kat banjir. Tapi.... Dari jauh aku nampak Abah masih setia menunggu anak perempuannya di situ. Almost 2 jam aku lewat. Allah. Sebak sangat rasa masa tu. Terus tanya Abah, kenapa Abah tak balik dulu. Abah jawab,  kalau Abah balik dulu, pukul berapa pulak ko Nak sampai rumah. Nak tunggu bas lagi. Allah. Masa atas moto on the way balik tu memang aku sebak gila. 

Macam ni lah seorang bapa tunjukkan kasih sayang pada anak-anak nya. Abah memang bukan seorang lelaki yang penuh kasih sayang. Tak. Sebab Abah seorang yang garang. Sangat garang. Tapi Abah menyalurkan kasih sayang nya melalui tindakannya. Aku tahu Abah sayang aku Dan aku pon sayang Abah aku! 
Korang? 

Dan hari ni bila aku stuck dalam peristiwa yang hampir sama, kenangan lama menggamit memori semula. Cuma bezanya, aku berada di dalam kereta saat ni dan Abah tunggu aku kat rumah. Alhamdulillah. Hidup tak selamanya susah. Tetapi yang susah itu mengajar erti hidup.



with luv,

No comments:

Post a Comment