Friday, May 10, 2013

kematian itu pasti....


Assalamualaikum w.b.t

Suhu badan agak panas balik keja tadi. Terus tidur dan merehatkan badan. Mungkin terlalu letih menjahit atau mungkin badan sedang berusaha untuk adapt dengan kehadiran nutriferon. Terjaga hampir melepasi waktu maghrib. Tersentap. Tiba-tiba teringat peristiwa pagi tadi saat melawat jenazah. Malam semalam terima berita suami seorang sahabat meninggal secara mengejut saat mereka sekeluarga ingin keluar meraikan hari lahir arwah. Sedihkan. Saat sedang menghadapi kegembiraan arwah meninggalkan selamanya. Bukan pasal arwah yang ingin aku ceritakan tapi keadaan sahabatku yang tidak dapat menerima kejutan ini. Trauma mungkin. Sedih sangat tengok sahabat tadi. Sebak mula menyelubungi. Dia seolah berada di dalam dunianya. Tidak mempedulikan kehadiran orang ramai. Hanya tunduk menangis. Saat jenazah di bawa ke masjid juga dia masih berkeadaan begitu. Puas di pujuk, dia masih begitu. Sedihnya melihat dia hanya Tuhan uang tahu. Lebih sedih melihat anaknya membelek album. Katanya nak menukar baju ke masjid tapi dia membelek dan merenung album itu satu persatu. Sedih. Sangat menyedihkan. Mesti arwah sangat di sayangi kerana itu pemergiannya sangat2 di rasai.

Terjaga dari tidur tadi teringat pada sahabat. Mengalir air mata di buatnya. Kasihan kak Aiza. Besar sungguh dugaan yang di tanggungnya. Sesungguhnya kematian itu pasti. Masaku juga pasti akan tiba. Tapi entah bila aku sendiri tidak mengetahuinya. Muhasabah.Ya Allah, sesungguhnya aku tidak layak untuk syurgaMu yapi aku juga tidak kuat untuk menghadapi NerakaMu. Dari itu, kurniakanlah keampunan kepadaku ya Allah. Menangis. Kenapa aku emosi sangat ni? Entahlah...mungkin kerana kesihatan yang tidak berapa baik membuatkan emosi tidak stabil.

Pulang dari melawat jenazah terus ke hospital Tawakal melawat sahabat yang lain. Alhamdulillah dia dah semakin pulih dan boleh pulang ke rumah keesokan harinya. Balik dari Tawakal terus singgah beli popia kegemaran. Dah lama teringin tapi tak berkesempatan. Last week pergi, popia tak ada. alhamdulillah ada rezeki hari ini.


with luv,

No comments:

Post a Comment