Tuesday, June 8, 2010

[Movie] Lagenda Budak Setan


Salam,

Ai dah layan Lagenda Budak Setan (LBS) dengan Dorisya kat Wangsa Walk Mall. Semenjak TGV di buka kat WWM ni, belum pernah lagik ai layan movie kat sini. Kira ni first time la. Di sebabkan ini adalah ad-hoc plan, so i kirim melalui Emy utk belikan tiket wayang. Nasib baik ada seat.

Komen :
LBS adalah novel yang mempunyai fenomena yang tersendiri saat ai masih lagi bergelar seorang pelajar sekolah hinggalah ketika ai di Kolej. Sanggup cari novel Budak Setan yang telah di gabungkan menjadi LBS ketika ai di Kolej. Kalau tak silap masa tu, Katerina baru jer menjengah pasaran dan pastinya ai tidak melepaskan peluang untuk memiliki Katerina.

Sungguh, pada zaman itu, LBS lah yang paling menarik sekali. AI menjadi peminat kepada novel2 Ahadiah Akasyah ketika itu. Watak Kasyah yang sangatlah jahat kemudian jatuh cinta dan menjadi pencinta yang setia sangat meruntun jiwa. Tapi ai tak jumpa feeling ni ketika menonton LBS.

Kalau LBS bukan adaptasi dari sebuah novel, LBS adalah filem yang sangat meruntun jiwa dan boleh membuatkan airmata penonton mengalir tapi malangnya LBS adalah adaptasi dari novel LBS di mana terlalu banyak plot yang tidak di filemkan. Yes, ai tahu dalam tempoh tak sampai 2 jam, mana mungkin setiap plot di filemkan tapi sekurang2kurangnya janganlah terlalu longgar jalan ceritanya.

Ai pernah menonton filem Indonesia, Ketika Cinta Bertasbih. Pada ai filem KCB ini lebih bagus penceritaannya. KCB juga adaptasi dari sebuah novel yang tidak kurang tebalnya helaian muka sepertimana LBS. Tapi jalan cerita KCB sangat padat sehinggakan setiap peristiwa yang menarik di filemkan. Walaupun ada 2 bahagian sepertimana LBS yang ai percaya akan ada bahagian 2. Kerana pengakhiran filem LBS belum masuk jalan cerita dari novel Katerina.

Dari segi lakonan, Farid Kamil, Lisa Surihani, Farah, Que Haidar memang superb. Memang tepat tenaga pengajarnya iaitu Ogy Ahmad Daud. Ai bisa jatuh cinta dengan Farid Kamil dalam citer nih.

Dari segi pemilihan lagu juga sangat tepat. Bisa meruntun jiwa sehingga mengalirkan air mata. Terasa dekat dengan kesedihan yang di lalui.

Terpaksalah ai korek semula novel2 lama ai untuk mencari novel LBS dan Katerina kembali sebab seriously ai tak puas tengok filem LBS. Tak sempat nak klimaks dah ke plot lain. Sangat frust!


3 *** out of 5 *****







with luv,

No comments:

Post a Comment