Friday, July 1, 2016

Ketuanan lelaki melayu turun temurun

Sumber : IIUMC

Aku rasa terpanggil nak komen pasal hal ni. Kenapa? Sebab memang banyak berlaku di depan  mata aku. Firstly aku memang salahkan  Mak bapak yang terlalu mengagungkan anak lelaki sampai tak perlu buat  apa-apa.

Kesannya memang takkan nampak dalam tempoh yang singkat tapi 20-30 tahun akan datang, baru nampak kesannya. Masa tu tak gunalah nak mengajar lagi. Dah sebati kot perangai tu. Sebab itu ada pepatah melayu kata melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kalau dah Jadi buluh, tak payah lah nak di lentur lagi. Silap-silap haribulan boleh patah.

Kesian  dengan isteri-isteri yang dapat suami macam ni. Langsung tiada rasa tanggungjawab. Semua nak berhidang depan mata. Come on la.

Dalam hal ni, aku sangat setuju dengan didikan Mak abah aku yang tidak membezakan antara kami. Memang tidak dinafikan, anak-anak perempuan buat kerja rumah lebih dari anak lelaki tetapi tidak bermaksud anak lelaki boleh lepas tangan. Adik-adik aku basuh & gosok Baju sendiri. Makan ambil sendiri atau kalau berhidang, akan sama-sama menghidang. Bukannya yang lelaki duduk depan meja tunggu nasi datang. Tidak. Kalau aku angkat nasi, yang lain angkat lauk, air dan sebagai nya. So sampai sekarang adik2 lelaki aku boleh diharap. Bukan nak banggakan diorang tapi inilah perbezaan yang aku lihat. Mereka lebih bertanggungjawab compare dengan lelaki-lelaki yang tidak dididik untuk buat kerja rumah. Basuh pinggan umpamanya, boleh je adik2 aku cuci pinggan mangkuk di dalam sink. Walaupun diorang tak basuh pinggan yang berlambak di dalam sink at least pinggan makan mereka sendiri akan di basuh. 

Dulu Boy jugak hampir spoil. Maklumlah anak bongsu. Semua benda Mak buatkan. Tapi sejak Mak pergi Haji, Boy tinggal dengan aku dan adik, aku memang train dia gosok Baju sendiri. Basuh kasut sekolah sendiri. Basuh pinggan makan sendiri. So now Alhamdulillah. Memang tak de masalah nak suruh dia buat kerja rumah. Aku cakap siap-siap dengan dia, kakak kerja penat, balik nak masak lagi. Basuh baju lagi so Boy kena tolong kakak. At least uruskan diri sendiri. Masa Mak pergi Haji dulu, kalau aku masak, adik lelaki aku yang no 4 tolong basuh pinggan. Dia tolong basuh baju dan aku tolong sidaikan baju. Masing-masing tahu dan ambil tahu tanggungjawab memasing. Cuma adik-adik aku memang suka makan di rumah. So nak tanak aku memang kena masak kalau Mak tak de. Tapi diorang akan tolong part lain. 

Beza memang berbeza. Berdasarkan pengalaman aku sendiri pun. Aku pernah je nampak, lelaki yang mengharapkan bini buat semua benda. Anak berak pon bini. Anak Mandi pon bini. Anak nak makan pon bini. Padahal si bini tu sibuk nak masak apalah salah nya kau tolong bini tu cucikan berak ke... pakaikan baju anak ke... tak de ye... hasil didikan Mak yang anggap anak lelaki kena Layan macam raja. Inilah jadinya. 

Sebab tu aku tak setuju parent yang tidak ajar anak lelaki untuk buat kerja rumah. They actually spoil their son. 



with luv,

No comments:

Post a Comment