Tuesday, March 1, 2011

Doa ketika sedih ..

 credit to : sweetstoberi's blog.






Maksudnya :
"Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku".

Bagi aku dalam hidup ni kita perlu belajar untuk memaafkan kesalahan orang lain. Walaupun orang buat kita rasa sedih ke apa ke kita kena cuba untuk memaafkan. Supaya hati kita tenang walaupun orang tu tak tahu yang kita telah memaafkan dia. Lagi satu, kita kena belajar untuk meminta maaf dengan orang lain. Kalau rasa kita dah buat orang terasa hati atau orang dah tersalah sangka dengan kita, minta maaf je dengan mereka. Itu lebih bagus.
Lagi satu perkara yang aku nak kongsikan, kita perlu belajar untuk mengucapkan terima kasih. Yang ni lari topik sikit, tapi takpe. Kalau dikaitkan dengan banyak perkara dari perspektif yang lain akan nampak yang ucapan terima kasih ini juga berkait dengan apa yang aku nak sampaikan kali ini.    
Apabila engkau ditimpa musibah maka janganlah engkau larut dalam kesedihan kerana kesedihan atau rasa sakit yang menimpamu, tak akan akan berlalu tanpa erti. Dengannya Allah akan memberi pahala dan menghapuskan dosamu. . .

Sekian.








with luv,

No comments:

Post a Comment