Thursday, May 13, 2010

Tazkirah : Kita sering bertanya ...


BismillahirRahmanirRahim

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani


Kita slalu bertanya dan Quran sudah menjawabnya.

Kita bertanya : Kenapa aku di uji?
Quran menjawab : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,"Kami telah beriman sedangkan mereka tidak di uji?", Dan sesungguhnya Kami telah menguji org² yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org² yg benar, dan Sesungguhnya Dia mengetahui orang² yg berdusta" - Surah Ankabut, ayat 2-3

Kita bertanya : Kenapa aku tak dapat apa yg aku idam²kan?
Quran menjawab : " Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." - Surah al-Baqarah, ayat 216

Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab : "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn kesanggupannya." - Surah al-Baqarah, ayat 286

Kita bertanya : Kenapa kita frust?
Quran menjawab : "Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang² yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org² yg beriman." - Surah Ali Imran, ayat 139

Kita bertanya : Bagaimana aku harus menghadapinya?
Quran menjawab : " Dan mintalah pertolongan(kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi org² yg khusyuk. - Surah al-baqarah ayat 45

Kita bertanya : Kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab : "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain drpdNya. Hanya kepadanya aku bertawakal." - Surah At-taubah ayat 129

Kita bertanya : Apa yg aku dapat dr semua ujian ini?
Quran menjawab : "Sesungguhnya Allah telah membeli drpd org² mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. " - surah at-taubah ayat 111

Kita berkata : Aku tak tahan!
Quran menjawab : ".... dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." - Surah Yusuf ayat 12

Kita berkata : Sampai bila aku akan merana begini?
Quran menjawab : "kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. " - Surah al-Insyirah ayat 5-6




with luv,

No comments:

Post a Comment