Tuesday, January 12, 2010

++ Trilogi : Bagaikan Puteri ++


Untuk pertama kalinya ai membaca novel dari Ramlee Awang Mursheed. B4 ni ai memang tak pernah berminat nak membaca hasil tulisan dari Ramlee. First impression ai adalah jalan cerita yang sangat berat. Tapi oleh kerana ai telah di paksa oleh Cik Emy Haryani, maka ai pon mulakanlah pembacaan. Yer, Trilogi ni kesemuanya ai pinjam dari Emy.

Start dr paage ke 5 Bagaikan Puteri baru menarik minat ai. Dari satu page ke page yang lain dan akhirnya ai hanya mengambil masa 2 hari untuk menghabiskan sesi pembacaan Trilogi yang pertama nih.

So cerita ini memang terbaik. Mula-mula nak adaptasi gaya penulisan dari Ramlee ni agak confuse juga sebab Ramlee sering menggunakan imbasan atau pergerakan cerita yang berbeza zaman dan generasi. Apa pun, ai enjoy dan ai start suka dengan novel-novel dari Ramlee Awang Murshid.

------------------------------------------------

" Apabila hujan turun , melimpahlah air dari perbukitan , aliran menujah ke batu , melekuk tanda waktu beralih, seiring nyawa menghanyut usia, sejalan nafas melangkah ke hujung "
-------------------------------------
Sinopsis:
Haryani dan Laksamana Sunan... saling jatuh cinta. Pertemuan kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas jangkauan manusia , malah sukar diterima logik akal. Mereka dari zaman yang berbeza.

Haryani terperangkap dalam perkelahian antara kebaikan dan kebatilan manusia. Perjalanan yang panjang, penuh ranjau dan cabaran membuatkan Haryani dan Saifudin mendiamkan sahaja cinta yang terpendam.

Dani... pertama kali melihat Haryani yang terlantar koma di hospital terus jatuh hati. Dia berusaha membawa haryani kembali semula ke abad 21.

Antara dua lelaki , Haryani terpaksa membuat pilihan. Antara dua nyawa dalam jasadnya; sama ada tinggal bersama Laksamana Sunan pada penghujung kurun ke 15 atau kembali semula ke abad 21. Tiada dua kehidupan dalam zaman yang berlainan. Salah satu kehidupan itu mesti mati.
----------------------------


No comments:

Post a Comment