Tuesday, September 13, 2011

Misi pencarian ... part 1

As salam,


Hari ni nak citer pasal skincare. Aidilfitri kali ni ada cerita ngeri di sebalik kemeriahannya. Mana taknya, mukaku naik ruam² dan bengkak². Sangatlah azab sebab terasa perit sekali. Memang biasa mengalami kejadian ngeri ni setiap kali ai makan kacang sebab memang allergic dgn kacang. Tapi kejadian ngeri nih semakin parah bila saya stop menggunakan Dermedex setelah menggunakannya hampir 2 tahun. 


Kenapa saya stop Dermedex? Pertama sebab saya ada terbaca satu komen yang mengatakan ada kandungan kimia yang meragukan, yang kedua ada yang komen mengatakan kalau stop dermedex akan ada side effect. Saya tak ingat baca di mana tapi saya ada membacanya. Untuk mengetahuinya, saya stop menggunakan Dermedex. Actually saya stop selepas saya habis menggunakannya. Maksudnya saya tak continue. So a week before Aidilfitri saya mencari² produk yang sesuai. Mulanya terfikir nak guna SKII, kemudian cik D suggest guna Shiseido Aqua label. Maka bermulalah misi pencarian skincare yang sesuai.


SK-II Pitera Essence Set.




Shiseido Aqualabel Moist


Mula² pergi ke counter SKII nak try and get info dulu then ke Shiseido plak. Antara 2 product ni saya agak tertarik dengan Shiseido Aqua label. So, dengan rakusnya saya beli fullset Shiseido. Sangat suka menggunakan Shiseido sebab kulit jadi sangat lembut di tambah dengan molekulnya yg sgt cepat absorb dlm kulit. Tetapi ......... bermulalah igauan ngeri... hahhaha


Setelah menggunakan 3 hari, mula naik ruam. Kulit jadi sangat perit dan kering. Terus stop Shiseido. Saya x tau samada kesan dari stop guna Dermedex atau kulit saya tak sesuai dengan Shiseido nih. Memang mengerikan kulit mukaku tapi tabahkan jer la sebab nak beraya kan... 


Lepas raya terus buat sessi treatment. Tak pakai sebarang product chemical pon. Pergi facial untuk membuang sel mati dan cuci guna air suam. Malam tepek VCO kat muka untuk mengembalikan kelembapan kulit di samping mengurang keperitan di wajah... Pagi bangun tdo terus tepek madu b4 bersiap² nak gi kerja. sgt azab okeh... 


Terasa menyesal plak sebab after stop Dermedex saya tak neutralkan kulit dulu. Kalo tak, mungkin kulit saya sesuai dengan shiseido nih. Saya suka product nih. Baunya, kesannya dan kepantasan kadar penyerapan di liang pori2 saya tapi malangnya...... 


Terpaksalah menahan azab lebih dari 2minggu. Tension ok. Tak de mood nak bermekap² tau... bikin spoil jer.. Dah tu, ramai plak yang menegur dengan riak² muka terkezut, "eh, kenapa kulit ko nih??..."  ai like, " hah..." - speechless.... menci tau!






with luv,

2 comments:

  1. sis, mau share aja kalau SK-II dan Shiseido Aqua Label sekarang dapat ditemukan di www.nihonmartbeauty.com

    Mampir2 ya sis ^^

    ReplyDelete
  2. sis, mau info saja kalau mau beli sk-ii atau shiseido aqua label online sekarang bisa di www.nihonmartbeauty.com. mampir-mampir ya sis ^^

    ReplyDelete