Saturday, September 10, 2011

Bila tiada kebebasan bersuara







Bila tiada kebebasan bersuara
hati sangat menderita
terpaksa memendam rasa

Bila tiada kebebasan bersuara
Mulut mula melupakan kata-kata
Terpaksa membisu selamanya

Bila tiada kebebasan bersuara
Mata mula berkata-kata
Mempelihatkan erti di sebaliknya

Bila tiada kebebasan bersuara
dunia terasa tidak adil dan saksama
kenapa aku tidak boleh bersuara?
kenapa aku tidak bisa meluahkannya?


Ini rumahku, syurgaku..
perlu ke aku menutup pintu?
dari jiran-jiran yang mengintip setiap pergerakanku.

Bolehkah kalian menghormati
Aku sebagai pemiliknya?
Aku sebagai tuan empunya?



by,
msraiza

(luahan / puisi ini tidak diluahkan kepada sesiapa. Sekadar yang terlintas di minda lalu di zahirkan dgn kata-kata)


with luv,

2 comments:

  1. ammboiii.. dalamnya maksuudd..sape2 yg x bg nko bersuara? bior ciktipah luku kepala dia! biasa dia asik menganggu idup org je ye.. biaq p laa nko nak buat ape pun mulut nko ati nko jejari nko..bukan jejari runcing tau.. habaq mai kat ciktipah sapa yg ganggu idup nko tu.. ciktipah kasi luku dgn pelenyek tepung

    ---ciktipah--

    ReplyDelete
  2. haha...

    Biasalah ciktipah.... kadang2 ada jer manusia yang perasan dlm dunia nih.. x bley tgk org lain senang lenang, ade jer x puas hatinya....

    ReplyDelete