Tuesday, April 19, 2016

House of Karipap


House of Karipap
~where karipap experts~
Cam best jek tagline ni.... Hehheh

Bisnes keluarga. Tetiba terinvolve dengan bisnes karipap ni. Alhamdulillah, apapun rezeki yang Allah beri mesti ada sebab dan musababnyakan. Ianya datang pada masa yang sangat sesuai. Yang kadang-kadang tak terjangkau dek akal. Eh eh, camne aku boleh involve ni? Ahak.

Setelah hampir 3 minggu berkecimpung dengan pembuatan karipap ni, aku mula melebarkannya dengan kaedah Frozen. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Ha gitu kan... ;-) Ni bukan Kali pertama aku cuba untuk mulakan bisnes karipap Frozen ni. Pernah tahun lepas aku mula tapi berhenti dipertengahan. Maklumlah, tiada ILMU. Banyak sangat halangan dan masalah yang di hadapi ketika itu yang akhirnya aku give up. So stoplah berangan bisnes karipap.

Bila tiba-tiba bisnes muncul kembali, aku tidaklah mengharap sangat. Buat hanya sekadar membantu Mak. Takkan nak biarkan Mak buat sorang-sorang kan. So aku pon start market menggunakan FB. Tak sangka pula dapat sambutan. Daripada 30 biji sehari sekarang ni dah 150 biji sehari. Kadang-kadang mencecah 200 biji. Daripada permulaan dengan sekilo tepung, sekarang dah mencecah tiga kilo tepung sehari. Regular customer pon dah semakin bertambah. Kebanyakannya akan repeat order. Rezeki itu memang rahsia Allah kan. Tidak dapat di nafikan. Alhamdulillah.

Adunan yang siap di bulat-bulatkan. Untuk memudahkan proses menggelek nanti.

Inti keledek campur kentang

Mesin untuk menggelek tepung. Sebelum ni guna secara manual. Gigihkan. 2 minggu jugaklah menggunakan secara manual ni dan akhirnya aku putuskan nak beli mesin ni. Di beli menggunakan hasil jualan karipap sepenuhnya. Alhamdulillah.

Sekarang ni target nak beli freezer besar menggunakan hasil jualan karipap sepenuhnya. Inshaallah, akan di beli dalam masa terdekat. Permintaan semakin bertambah sehari-hari. Peti ais yang ada tak dapat nak menampung permintaan. 

Doakan aku ye. 
Biiznillah.





with luv,

No comments:

Post a Comment