Monday, March 28, 2016

Tiba-tiba suka minum air halia.



Smalam aku ke Jusco Wangsa Maju untuk membeli toiletries yang dah habis. Asalnya nak ke AEON Big yang dulunya dikenali sebagai Carrefour Wangsa Maju sebab destinasi seterusnya ialah ke butik Nurbarakah mengambil stok. Memikirkan yang parking agak payah di Carrefour, maka destinasi di tukar ke Jusco.

Selesai membeli keperluan, aku singgah ke ruang pameran IKS yang sedang berlangsung di Jusco. Aku suka ke pameran IKS sebab boleh jumpa pelbagai variasi produk tempatan. Kalau bukan kita yang sokong produk tempatan, siapa lagi kan?

Dalam banyak-banyak produk, aku paling tertarik dengan serbuk halia ni. Di datangkan dengan 3 perasa. Yang asli, campuran madu Dan kopi halia. Aku memang suka minum air halia ni. Sejak-sejak rajin ke spa... Huhu. Maklumlah, Kat spa kan dorang mesti akan bagi minum air halia ataupun air teh serai. Dua-dua ni aku suka tapi paling suka air halia.

Dari ketiga-tiga rasa mestilah aku suka yang asli. Yang tiada campuran. Sebotol Halia O ni RM 15 harga biasa tapi di sini harganya hanya RM 12 sebotol Dan pakej 2 botol RM 20. So apalagi, aku rembatlah 2 botol. Senang, boleh letak di rumah sebotol, di office sebotol. Ni baru betul nak kempiskan perut. Hehehee...

Serius sedap weh halia O ni. Manisnya cukup. Oh, btw halia O ni tidak ada gula tapi dah cukup manis dengan campuran glucose katanya. Segelas air di campur dengan sesudu besar serbuk halia O memang maveles. Boleh ulang2 minum. Punyala sedap. Ahak.

Antara produk keluarkan Musyrif ni :
1. Halia O
2. Halia Madu
3. Halia Kacip Fatimah & Manjakani
4. Halia Tongkat Ali
5. Kopi 0 Halia

Harganya dalam range RM 15 - RM 19 sebotol.

Jom tengok khasiat halia ni. Banyak tau khasiat halia ni..

**********
Sumber : http://www.khasiatherba.com/herba/khasiat-halia.html

Sunnah Nabi Muhammad s.a.w Kelebihan Dan Khasiat Halia(Zanjabil)
Allah s.w.t berfirman, “Dan mereka dalam syurga itu, diberi minum sejenis minuman yang campurannya dari Zanjabil.” (Surah Al-Insan : 17).

Rupa-rupanya air halia ini merupakan minuman syurga. Hari ini saya ingin berkongsi sedikit khasiat halia yang kurang saya gemari jika dibuat air, tapi paling saya suka gunakan dalam masakan harian.
Halia mengandungi air, karbohidrat, serat, kalium,fosforuskalsium, tenaga, protein, gentian, niasin, asid amino, gingerols, oleoresin, pati minyak, vitamin ABdan C, lemak dan asid organik.
Ia dikatakan dapat merawat penyakit banyak angindalam badan, sakit kepala, sistem pencernaan bermasalah, sakit jantung, muntah, cirit-biritdisentri,asmasakit perutreumatisme, pengaliran darah bermasalah, mati pucuk, lemah tenaga batin, keracunan udang, badan kesejukan, sakit pinggang, urat saraf lemah, mabuk kenderaan, batuk kering, kejang, buang air berlendir dan darah haid berbau hamis.
Halia ini bersifat panas jika kita amati dan juga lembap. Halia berupaya memanaskan tubuh, membantu proses pencernaan, melembutkan dinding perut, membuka hati yang tersumbat akibat hawa dingin dan lembap. Halia juga meningkatkan kekuatan seks dan mengatasi angin duduk yang berlaku pada usus dan perut.


Khasiat Halia

1. Halia Mengekalkan Peredaran Darah Normal. 
Halia mengandungi kromium, magnesium dan zink yang boleh membantu untuk memperbaiki aliran darah, serta membantu mengelakkan kesejukan, demam dan peluh berlebihan.
2. Memulihkan Mabuk dalam Perjalanan
Halia adalah penawar yang diketahui berkesan untuk loyayang dikaitkan dengan mabuk. Sebab yang tepat tidak diketahui, tetapi dalam kajian kadet tentera laut, mabuk laut akan berkurangan apabila diberi serbuk halia.
3. Meningkatkan penyerapan nutrien dalam usus.
Ginger meningkatkan penyerapan dan merangsang nutrien penting dalam badan. Ia terjadi kerana halia meransang rembesan enzim gastrik dan enzimHal ini dengan merangsang perut dan rembesan enzim pankreas yang membantu penyerapan nutrien.
4. Pencegahan Demam dan Selesema. 
Halia telah digunakan beribu-ribu tahun sebagai rawatan semula jadi untuk demam dan selesema di seluruh Asia. Kajian di University of Maryland Medical Center mendapati, untuk merawat demam dan selesema di kalangan orang dewasa, rendam 2 sudu besar halia segar yang dicincang dalam air panas dan diminum dua hingga tiga kali sehari
5. Mengurangkan Ketidakselesaan Perut.
Halia sesuai dalam membantu pencernaan, seterusnya meningkatkan penyerapan makanan dan mengelakkansakit perut. Halia dapat mengurangkan keradangan seperti juga aspirin dan ibuprofen
6. Mencegah Barah Usus. 
Satu kajian di University of Minnesota mendapati, halia boleh melambatkan pertumbuhan sel-sel kanserkolorektal/ Usus.
7. Mengurangkan kesakitan dan keradangan. 
Halia mengandungi beberapa bahan-bahan anti-radang yang paling mujarab dan merupakan ubat penahan sakit semulajadi yang kuat.
8. Melawan Masalah Pernafasan yang biasa. 
Jika anda mengalami penyakit pernafasan biasa sepertibatuk, halia membantu dalam mengembangkan paru-paru anda dan melonggarkan kahak kerana ia adalah ekspektoran semulajadi yang mencairkan dan membuang kahak. Dengan cara ini anda boleh dengan cepat pulih daripada kesukaran bernafas.
9. Rawatan Kanser ovari. 
Serbuk halia mendorong mematikan sel dalam sel-selkanser ovari.
10. Menguatkan imuniti. 
Halia membantu meningkatkan sistem imun. Pengambilan sedikit halia sedikit sehari boleh membantu mengurangkan risiko strok dengan menghalang lemak melekat pada arteri. Ia juga mengurangkan jangkitan bakteria dalam perut, dan membantu melegakan batuk dan kegatalan tekak.
11. Mengurangkan Morning Sickness. 
Halia berjaya mengatasi kes morning sickness dan ketidakselesaan perut sebanyak 75 peratus.



with luv,

No comments:

Post a Comment