Monday, March 21, 2016

Karipap oh karipap!

Orang melayu kata karipap. Orang putih kata curry puff. Tak kisah le melayu ke omputih ke... Yang pastinya, karipap ni kuih tradisi yang menjadi pilihan ramai. Tak caya? Cuba tengok kenduri- kendara... Atau catering untuk meeting ke... Majlis ke.. Kalau kuih, mesti karipap menjadi pilihan. Kiranya, tanpa karipap... Tak lengkaplah menu. Hahaha..

Last week, jiran aku seorang pensyarah UM meminta tolong bondaku untuk buat karipap untuk jualan di UM. Jualan charity katanya untuk student2. Almaklumlah, katanya ramai kan student yang tak cukup belanja sekarang ni. Jadi terpaksa berjimat nak makan. Di sebabkan bondaku tidak ada buat apa di rumah, maka beliau pon bersetuju. 

Jadi bermulalah rutin aku menolong bonda mengelim karipap. Nampak macam mudahkan? Tapi agak letih jugaklah kalau buat dalam kuantiti yang banyak. Hari pertama, order yang kena di siapkan ialah 30 biji. Hari kedua bertambah ke 60 biji. Setelah seminggu order bertambah ke 100 biji setiap hari. Ha, boleh bayang tak mengadap karipap ni setiap malam. Huhu.

Alhamdulillah. Rezeki Allah bagi dalam pelbagai bentuk. Di dalam keboringan Mak di rumah, ada juga aktiviti dia. 

Dan nampaknya setiap hari tempahan semakin bertambah. Kena fikirkan Cara untuk produce lebih banyak karipap nampaknya ni... 

Update:
Karipap bonda semakin mendapat sambutan. Ada juga permintaan untuk karipap frozen tapi buat masa ini aku tangguhkan dulu. Sebab setiap hari order karipap Sudah mencecah ke 150 biji. Tak sampai sebula , begini tinggi permintaannya. Sungguh di luar jangkaan. Ni yang nak cari mesin buat karipap. Ahak. Ada tak pelajar-pelajar engineering yang boleh cipta mesin buat karipap? Huhu. 



with luv,

No comments:

Post a Comment