Friday, July 31, 2015

Kerepek crabstick yang mudah dan sedap.


Holaaa... Pernah tengok crab stick ni tak? Pernah kan. Ok, korang tahu tak yang crab stick ni boleh buat kerepek yang kalau di kunyah membawa korang ke dunia yang lain.... Haaaa gittew kan.... Hahhaha...

Kerepek crab stick ni memang layannn ok. Konsepnya kalau makan time tengok tv ke layan movie ke, confirm tak perasan, eh, dah habis? Serius tak tipu.

First time aku makan, masa beraya rumah Mak Long aku. Setengah balang sekejap je habis, naik malu pulak rasanya... Nak wat camne, tangan ni tak berhenti nak ambik masuk mulut je.

So disebabkan keenakannya, maka aku gigih untuk membuatnya... Btw, senang giler buat dia. Bahan pon tak banyak di gunakan. Hanya serbuk kati, daun kari, lada sulah atau black pepper.

Memula sekali, defroslah dulu crab stick korang tu untuk memudahkan proses siatan. Bahasa apa daa ni. Haha.

Lepas dah defros agak-agak lembut, boleh mula menyiat kepingan crabs stick ni. Senang je. Korang picit je dia akan pecah. Lepas tu siatlah ikut pecahan tu.

Buat sampai habis yer. Yang ni aku buat 3 peket crab stick yang harganya setiap satu lebih kurang rm 5.50. Dapatlah sebesen selepas di siat. Banyak ok.

Lepas tu, masukkan lada sulah, serbuk kari dan daun kari. Kacau sebati. Berapa banyak serbuk kari nak letak, ikut citarasa koranglah yer. Aku gantikan lada sulah dengan black pepper sebab tetiba cari lada sulah kat rumah tak jumpa lak. Dah habis agaknya.. Hehe.. Guna je apa yang ada. Tapi black pepper tu janganlah letak banyak sangat. Nanti berasap pulak telinga tu.. Ahak.

Macam aku, sebab crab stick yang dah di siat ni dapat banyak, aku ambik dua genggam tangan (lebih kurang) dan masukkan dalam bekas lain untuk menggaul. Kuantitinya lebih kurang untuk sekali goreng. Tip ni adalah untuk memastikan serbuk kari tu rata di gaul. Tak perlu letak garam lagi ye sebab crab stick ni sendiri dah ada perasanya. 

Lepas tu panaskan minyak dan gorenglah crab stick yang telah di gaul tadi. Kacau-kacau untuk elakkan dia hangit ye. 

Setelah kekuningan, boleh di angkat dan di toskan minyak. Taraaa... Macam ni lah rupanya setelah siap. 

Time ni aku dah start mengunyah. Tangan menggoreng sama cepat dengan tangan yang ngap masuk mulut. Hahahahha... 

Selamat mencuba!




with luv,

No comments:

Post a Comment