Tuesday, September 11, 2012

Hijrah



pic source.

Dalam hidup memang perlukan penghijrahan. Tak kiralah berhijrah dari segi apa pun. Mungkin dari baik kepada yang lebih baik. Dari seorang yang biasa kepada yang luar biasa. Atau mungkin juga berhijrah dari sudut kerjaya. Now, artis pon dah ramai yang berhijrah dari tidak bertudung kepada bertudung. Alhamdulillah. 
pic source.

Sebagai manusia, adakah kita bersedia untuk melakukan penghijrahan? Atau mungkin telah terlalu selesa dengan keadaan sekarang hingga tidak terlintas pon akan berhijrah? Hmm...
pic source.

Telah seminggu aku lalui hidup sebagai seseorang yang baru setelah bertukar ke department baru. Segalanya baru. Perlu bermula dari zero kembali. Mulanya agak kekok juga. Semua perkara pon tak tahu. Perlu cepat belajar dan tangkap apa yang di perkatakan. Meeting pertama yang aku attend, terasa kosong. Yes kosong! Semua pon tak tahu. Setelah seminggu di sini, di persekitaran baru, mula dapat sesuaikan diri. 


pic source.

Argh, harapnya minda yang posistif ini akan terus positif untuk melalui kehidupan seharian. Banyak perubahan yang berlaku sebenarnya. Minda, penampilan, komunikasi. Oh terlalu banyak!

Lihatlah kejadian rama-rama ini. Indahkan? Dari seekor ulat yang tidak ada daya penarik menjadi seekor rama-rama yang sangat cantik. Yes, inilah namanya perubahan. Walaupun seekor ulat terlalu sukar untuk keluar dari kepompongnya namun harus juga berusaha untuk keluar demi satu kitaran kehidupan. Nah, sekarang lihatlah kecantikannya hasil dari penat lelahnya keluar dari kepompong itu. 


Mungkinkah aku akan bertukar menjadi rama-rama? Atau kekal sebagai seekor ulat? 



with luv,

No comments:

Post a Comment