Monday, December 17, 2018

Bila anak duri tidak sihat.


Hari ni awak hadiahkan mummy kuntuman bungan yang mekar. Kembang kuncup mummy tengok awak inilah.

Melihat kuntuman bunga ros yang mekar,  seolah-olah ada aura positif yang meresap masuk ke sanubari. Rasa tenang dan happy je tengok bunga-bunga ni. So now, baru aku faham perasaan mak-mak kita yang rajin menjaga pokok bunga. Adakah faktor usia yang menyebabkan hobi ini muncul. Haha. Mungkin juga.

Hello cik Beatrice. 

Lavender crystal. Nampak macam pinkish pula pagi ni. 

Lavendar crystal masih berbunga lagi. 

Hi Jeanne Moreau. 

Royal Jubilee juga menunjukkan kecantikannya. 

Awak kenapa? Malam ni balik kerja perasan semakin banyak pulak daun-daun yang seolah terkena penyakit. Aduhai awak sakit ke? 

Roxbhurgii Plena kelihatan batangnya melepuh dan daun mula mengering. 

Susah hati mummy weh tengok awak macam sakit. Sebenarnya masa sampai memang perasan ada a few daun yang macam dah rosak tapi hari ni semakin banyak pulak yang rosak. Macam ada spot hitam. 

Apalagi, tanyalah pakcik gugel tanda-tanda penyakit bunga ros ni. Betullah anak duri mummy terkena jangkitan black spot di daun dan kanker di bahagian batangnya. 

Menurut pembacaan aku,  black spot kena buang daun-daun yang affected kemudian sembur racun serangga. Rawatan untuk kanker pulak tiada cara lain melainkan aku perlu cantas batang yang yerkena penyakit. Aduhai, sedih pulak nak cantas. 

Setelah puas di belek-belek,  jalan yang terbaik ialah mencantas batang dan lakukan hard pruning dengan cara buang terus semua daun-daunnya. Waaa sedih tau...  

Malam ini jugak aku kerjakan pokok ros aku ni. Enam daripadanya yang terkena jangkitan so aku buat hard pruning. Yang lagi dua nampak masih sihat. So kita buang daun-daun yang rosak sahaja. 

Tips Hard Pruning.
Gunakan gunting yang tajam dan bersih. Aku celup gunting dengan Clorox untuk membersihkannya. 
Potong secara menyerong lebih kurang kedudukan gunting 30°. Ini untuk mengelakkan dari air bertakung di bahagian yang telah dipotong. Kalau air bertakung akan mengundang penyakit. 
Setelah cantas batang,  sapukan listerine untuk mengelakkan bahagian dipotong  terkena jangkitan kuman. 
Setelah siap hard pruning, semburkan racun serangga untuk mengelakkan makhluk perosak dan ros booster untuk mempercepatkan proses percambahan anak daun yang baru. 

Inilah sebahagian daripada tips melalui pembacaan aku. Harap-harap menjadilah hendaknya dan sihat kembali anak-anak duri mummy ni. 




with luv,

No comments:

Post a Comment