Thursday, August 2, 2012

Hamba Allah atau hamba Ramadhan?








13 Ramadhan 1433


Hamba Ramadhan atau Hamba Allah?
Terkesima sebentar dengan pertanyaan ini. Mula tertanya² di dalam hati, yer, aku berada di dalam golongan yang mana satukah? Otak mula berputar, minda cuba untuk menterjemah. Satu persatu perjalanan harian terpapar di kotak minda. Hari ini aku buat ini ... ini... dan ini.... Maka di manakah aku?


12 Ramadhan telah berlalu tapi hati masih tidak merasa cukup dan puas. Cuba untuk mengejar dan mengejar masa yang ada tapi lumrah masa. Lagi di kejar, lagi laju larinya.


Bulan Ramadhan bulan penyucian. Benar dan tepat sekali. Tapi sejauh mana kesungguhan untuk menyucikan? Bibir kata maaf hati kata esok masih ada fikiran mula berkira². Cukup sempurnakah puasa hari ini? Puasa lapar dan dahaga atau puasa penyucian jiwa? Pesan pada diri, masih banyak yang perlu di pelajari. 


Akal dan hati mula bermonolog lagi ...
'cukup sempurnakah puasaku hari ini?'
'cukup khusyukkah solatku hari ini?'
'cukup baikkah perilaku aku hari ini?'
'cukup banyakkah baktiku pada ibuku? bapaku?'
'cukup eratkah hubungan silaturahimku hari ini?'
'Apakah yang aku cari Ramadhan kali ini?'


Tatkala akal mula bicara, hati mula tersentuh, airmata mula menunjukkan rupa. Aku belum cukup sempurna hari ini. Belum lagi! Ya Allah, ampuni dosa² ku Ya Allah. Kesempurnaan yang aku cari Ramadhan kali ini ... Insyaallah ... Amin. 








with luv,

No comments:

Post a Comment