Thursday, January 14, 2016

My Umrah Journey : Day 3 (Ziarah Luar)

Ziarah Luar

Hari ni merupakan ziarah luar kami. Se awal jam 7.30 pagi kami sudah ready di ground floor menanti ketibaan bas. Destinasi hari ini ialah Masjid Quba' dan Jabal Uhud.


Masjid Quba'

Destinasi pertama kami ialah Masjid Quba'. Semalam kami telah diingatkan oleh mutawwif agar bersiap dengan wudhu dari hotel. Kenapa? Kerana mereka yang berwudhu dari penginapan dan seterusnya ke Masjid Quba' lalu solat dua rakaat pahalanya menyamai satu umrah. 


Bersama bonda di masjid Quba' selepas solat sunat.

Masjid Quba' ialah Masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah s.a.w ketika penghijrahan baginda dari kota Mekah ke kota Madinah. Ketika berhijrah dari Mekah ke Madinah, Baginda berhenti lalu membina masjid Quba' kerana rindukan Fatimah. Rasullulah S.a.w menanti anak kesayangan baginda iaitu Fatimah. 
'Aku tidak akan memijak kota Madinah jika tidak bersama anakku Fatimah'. 

Jadi, untuk melengahkan masa, Rasullulah berhenti lalu membina masjid ini.


Dalam bas.


Next destination, Jabal Uhud.

Kami berlatar belakangkan Jabal Uhud.

Bukit Uhud.

Bergambar dengan Abah.

We are siblings!

Niqab ni aku beli di luar Masjid Quba'. Dari Malaysia lagi aku dah cakap dengan Mak, kat sini aku nak pakai niqab. Aku tak Nak pakai face mask. Mak macam OK. Siap tolong tanya pada peniaga di luar Masjid Quba' kalau-kalau ada jual Niqab. Alhamdulillah dapat juga aku beli.


Jabal Uhud.

Bukit yang menyaksikan kekalahan tentera Islam yang dipimpin oleh Rasulullah di dalam perang yang berpunca dari balas dendam.

Banyak yang tersirat dan pengajaran dari peristiwa ini bagi yang ingin melihat dengan mata hati. 

Gugurnya Saidina Hamzah, bapa saudara yang baginda sayangi. Di bukit ini menyaksikan kerinduan baginda kepada bapa saudaranya Dan kasih sayang baginda kepada umatnya apabila menolak ganjaran Allah untuk menukarkan bukit uhud kepada bukit emas. Rasullulah menolak tetapi baginda memilih untuk memelihara umatnya di akhir zaman.

Siapa? Siapa umat Nabi di akhir zaman?
KITA. yer, kita yang masih meneruskan kehidupan hari ini. 



Cerita lanjut Umrah:






with luv,

No comments:

Post a Comment