Saturday, June 1, 2013

Buku kegemaran


Diary of a Wimpy Kid

Inilah buku kegemaran Boy buat masa ini. Diary of a Wimpy Kid ni ada banyak siri. Yang paling baru rasanya The Third Wheel. Harganya RM 49.90 hard cover. Ada story di sebalik The Third Wheel ni. hehe.

Last month, Boy suruh belikan dia buku cerita bahasa inggeris. Cikgu suruh bawa ke sekolah katanya. Aku pun bawalah dia ke MPH cari buku cerita yang dia nak. Salah seorang classmate dia bawak buku Wimpy Kid ni. After a week Boy cakap lagi, buku cerita dia dah habis baca jadi cikgu suruh bawa yang lain. Mulalah dia paksa aku ke Popular nak cari buku katanya. 

Tetiba timbul idea. Ting! Aku cakap pada Boy, ok, boleh beli buku tapi macam last week juga. Kakak bagi Boy RM 30, Boy pergilah cari buku yang Boy nak. Kalau duit ada lebih masuk tabung. Sebenarnya nak memupuk minat Boy untuk menabung.

Sampai di Popular, Boy pon carilah buku yang dia nak. Aku just perhati jer gelagat dia. Aku perasan dia terus pergi ke rak buku Diary of a Wimpy Kid ni. Masa tu ada yang new collection je The Third Wheel yang berharga RM 49.90. Banyak kali dia pusing kat rak tu. Aku dok perati je. Lepas setengah jam aku tanya dia dah pilih belum buku apa nak beli. Dia kata dia nak buku Diary of a Wimpy Kid ni tapi harganya almost RM 50. 

Aku : Boy dah jumpa buku yang nak beli ke?
Boy : Dah... tapi... (muka cam sedih je)
Aku : Tapi kenapa? Beli jer la. Kan kakak dah bagi duit.
Boy : Harganya mahal. Nak dekat RM 50. Duit kita ada RM 30 je.
Aku : Dah tu.. carilah buku yang harga RM 30 je.
Boy : Dah. Tapi tak de yang kita nak.
Aku : Kalau tak ada, tak payahlah beli.. 
(Dalam hati cam.. alahai siannya dia nak buku...tapi keraskan jer hati...)
Boy : Tak pe lah kakak. Kita simpan dululah duit ni. Nanti kumpul lagi duit belanja kita. Dah cukup RM 50 nanti kita nak beli buku ni boleh?
Aku : Boleh. (waaaa... terharu plak aku dengar dia nak menabung.. )

Kalau ikut lembut hati aku, belikan je tapi sebab niat aku memang nak disiplinkan dia dan belajar menepati janji so aku tak belikan buku ni. Buat keras hati jer. Terus balik rumah. Sejak hari ni, mulalah dia menabung setiap hari secara konsisten. Tiap-tiap minggu kira tabung dah cukup belum duit. Ahak.

Bila duit dah cukup terus ajak aku gi MPH beli buku nih. Memang bukan rezeki Boy. Buku ni dah habis. Ada satu buku lagi yang dia nak, apa tah tajuknya tapi tinggal satu dan covernya pon dah rosak. So dia tak nak. Dia pilih Rodricks Rules. Aku suruh dia pilih lagi satu sebab yang ni soft cover so harganya RM 19.90 je. Suka bukan main Boy bila aku suruh dia pilih lagi satu. 

Untuk sedapkan hati Boy, dan untuk reward sebab dia konsisten menabung, aku kata pada Boy nanti aku belikan semua koleksi Diary of a Wimpy Kid yang soft cover. Soft cover jer la. Hard Cover mahal sangat. Tapi.... ada syaratnya... hehhehe... Setiap ujian bulanan mesti konsisten result especially English mesti ada improvement. Tak nak turun result. 

Yang ni Boy dah ada.

Yang ni Boy kata tak best sangat.


Yang ni Boy kata tak best sangat.

Yang ni dah order kat Book Depository. Beli online. Senang. 



Ada 5 koleksi lagi yang Boy tak ada tapi ada 2 siri yang Boy kata tak best sangat. Jadi kakak kene beli lagi 3 jer la kan? hehhee... 


with luv,

No comments:

Post a Comment